MANIFESTUL TITULARILOR DE DREPTURI DE AUTOR

referitor la amendamentele de modificare a art. 169 alin. 3 din legea 8/1996

(legea dreptului de autor si a drepturilor conexe)

Spre atenția tuturor decidenților:

  • Aceste amendamente propun ca banii colectați de către organismele de gestiune colectivă (mediu privat) pentru titularii de drepturi de autor să ajungă în proprietatea AFCN (statul român)
  • Organismele de gestiune colectivă sunt entități private, asociații (UCMR-ADA, CREDIDAM, UNART, UPFR, etc) care colectează bani din mediul privat (televiziuni, radiouri, utilizatori din ambiental, etc) pentru titularii de drepturi care le-au mandatat, de altfel, entități private (compozitori, artiști interpreți, scriitori, regizori, etc)
  • Dacă banii titularilor de drepturi ajung în AFCN, aceștia nu vor mai ajunge la titulari de drepturi, ci la (aceleași!) ONG-uri (unele cu aceiași membri) care depun proiecte la AFCN – practic, luăm bani de la autori și artisti și îi oferim acestor entități
  • Efortul colectării acestor sume pentru titularii de drepturi de autor se face tot pe cheltuiala titularilor de drepturi de autor, nicidecum de către AFCN
  • Aceste două amendamente nu au trecut prin niciun fel de consultare publică
  • Aceste două amendamente sunt neconstituționale, mai exact, încalcă articolul 44 (pct. 3, 4 și 8) din Constituția României
  • Aceste sume nerevendicate timp de 3 ani ajung, în cele din urmă, conform cu legea actuală, tot în proprietatea titularilor de drepturi de autor, așadar aceste două amendamente în discuție ar păgubi titularii români de o parte importantă a veniturilor lor
  • Din păcate, ne aflăm în situația în care statul nu a reușit, după aproape 2 ani de pandemie, să asiste cu șomaj tehnic nici măcar 15% din artiștii activi (care produc bani la bugetul de stat) ai țării, din motive cum ar fi lipsa unui statut al artistului, lipsa unei cartografieri a categoriilor de artiști, sistemul birocratic neperformant, lipsa unei înțelegeri asupra contractelor în baza cărora funcționează domeniul artistic, etc. În atare situație, nu putem considera că un aparat de stat va putea gestiona mai bine aceste drepturi de autor în numele nostru, decât asociațiile în viața cărora suntem prezenți permanent
  • În susținerea acestui argument, vă propunem să solicitați AFCN o situație care să răspundă la întrebarea: Câți titulari de drepturi de autor (artiști, creatori) a susținut Fondul Cultural National într-un an de exercițiu? Se apropie oare numărul acestora, măcar la nivel de ordin de mărime, de cel al titularilor de drepturi de autor plătiți prin organismele de gestiune colectivă? Dacă studiați site-ul AFCN, nu cred că veți număra mai mult de 100-200 de beneficiari distincți: https://www.afcn.ro/finantari/proiecte-culturale.html Dacă studiați numărul de titulari de drepturi de autor, care încasează bani prin organismele de gestiune colectivă, veți ajunge la o suma de aproximativ 30.000 de beneficiari, însă.
  • De altfel, e foarte important de înțeles de ce reprezentanții AFCN nu au exprimat public niciun fel de dorință de a ajunge acești bani în proprietatea lor. Și-i doresc? Își doresc să îi gestioneze? Le sunt necesari? Poate ar fi firesc să vedem și noi fișa proiectului prin care urmează a fi gestionați acești bani, exact ca atunci când aplicăm pentru un proiect AFCN
  • La nivel și mai uman, nu putem să nu întrebăm: la câte spectacole AFCN ați participat ca spectatori și la câte spectacole private? Este AFCN furnizorul principal pentru consumul autohton de cultură?
  • Extrem de important este și că drepturile de autor reprezintă principala sursă de venit a artiștilor și creatorilor din România, întrucât industria noastră e închisă de aproape 2 ani de zile!

În concret, vă propunem respingerea acestor amendamente și vă rugăm să ne invitați la prima ședință a camerei pentru a argumenta cât de dăunătoare pot fi acestea întregii industrii!

Context:

A fost publicat raportul suplimentar al Comisiei pentru Cultură și Media asupra Proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe. Proiectul de lege elaborat vizează transpunerea Directivei (UE) 2019/789 și a Directivei (UE) 2019/790 în legislația națională. Proiectul inițial, împreună cu amendamentele acestuia, a fost retrimis spre dezbatere și aprobare în Comisia de Cultură și Media, intervenind modificarea unui amendament. Proiectul a fost aprobat și va fi supus la vot în Camera Deputaților în perioada următoare. La acest proiect, au fost aduse amendamente din partea doamnei senator Alina Ştefania Gorghiu, precum și din partea domnului senator Lucian Romașcanu.

https://www.senat.ro/legis/PDF/2021/21L412S1.PDF

Principalele amendamente aduse, care nu se referă la transpunerea Directivelor Europene și care vizează în mod direct autorii, artiștii interpreți/executanți și titularii de drepturi în genere, sunt următoarele:

• Amendamentul care a ridicat cele mai multe discuții se referă la sumele aferente neidentificatelor, păstrate de organismele de gestiune colectivă într-un cont distinct timp de 3 ani și al căror termen de prescripție s-a împlinit. În termen de 90 de zile de la prescrierea sumelor, organismele de gestiune colectivă au obligația să împartă acele sume, după următoarele procente: 30% din sume se repartizează în mod egal membrilor OGC-urilor, iar 70% din sume vor fi virate la Fondul Cultural Naţional, cu precizarea că accesul la fondul special creat în acest sens va fi permis categoriei de titulari de drepturi reprezentată de organismul de gestiune colectivă. Amendamentul inițial prevedea ca sumele prescrise să ajungă în procent de 100% la Fondul Cultural Național.

• În cazul decesului unui autor, dacă acesta nu are moștenitori, exercițiul drepturilor prevăzute la art. 10 lit. a), b) şi d), precum și la art. 13 și 24 NU mai revine organismelor de gestiune colectivă;

Propunem un citat din Adrian Paunescu, valabil dupa 30 de ani, pe care il regasiti si in acest colaj facut de artisti, la minutul 1:10:

Poziția Asociației MUZE cu privire la amendamentele aduse este de profundă dezaprobare, neexistând o consultare anterioară asupra formei actuale. O parte din acestea sunt extrase dintr-un context mult mai amplu și mai cuprinzător, cealaltă parte nefiind adusă la cunoștința publică sau a celor ce au luat parte în grupul de lucru pentru modificarea Legii nr. 8/1996 până la votarea acesteia în Senat. Chiar de considerați că măsura ne va fi benefică, vă rugăm să nu ne faceți bine cu forța, întrucât nu am fost consultați.

Răzvan-Adrian Ailenei – Președinte al Comisiei de Lobby & Negociere

Mike Săvuică – Președinte al Comisiei de Teatru

Nicolae Avram – Vicepreședinte al Comisiei de Film

Adi Cristescu – Președinte al Comisiei de Muzică

Bogdan Zamfir – Președinte al Comisiei de Dans

Claudiu Cîrțînă – Președinte al Comisiei de Voice-over

Alexandru Minculescu – Președinte al Comisiei de Stand-up

Iuliana Ghemuș – Președinte al Comisiei de Modeling

Mihai Pocorschi – Comisia de Lobby & Negociere

Andreea Buteică – Comisia de Lobby & Negociere

Alex Nagy – Comisia de Teatru

Florin Frățilă – Comisia de Teatru

Ciprian Chiricheș – Comisia de Teatru

Radu Mateucă – Comisia de Teatru

Cosmin Dobrescu – Comisia de Muzică

Adrian Barangă – Comisia de Dans

Cornel Tătaru – Comisia de Dans

Oana Holban – Comisia de Voice-over

Iulian Damaschin – Comisia de Modeling

Similar Posts

Lasă un răspuns